JaunumiJaunumi

04.11.2016 18:12

E.Tavars: “Vieglie” maksā, “smagie” brauc!

Valsts budžeta zaudējumi no nesamaksātajām Autoceļu lietošanas nodevu maksām (eirovinjetes) ir aptuveni 7 miljoni eiro gadā (pērnā gada dati). Līdz ar to šī nauda nenonāk valsts budžetā paredzētajam mērķim - autoceļu tehniskā stāvokļa uzlabošanai.

Viens no veidiem kā ik gadu par aptuveni 25 miljoniem eiro papildināt valsts budžetu ar naudu, kas paredzēta tieši valsts ceļu uzlabošanai, ir savulaik ieviestā autoceļu lietošanas nodeva (eirovinjete). Taču šī ideja sevi līdz galam nav attaisnojusi.

Latvijas autoceļus uztur vieglais transports

Edgars Tavars, Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs, Latvijas Zaļās partijas valdes priekšsēdētājs: “Kad tiek rēķināti miljoni, kas jāinvestē mūsu valsts ceļu sakārtošanā, protams, katrs autovadītājs domā par tiem simtiem, ko viņš ik gadu iemaksā valsts budžetā - degvielas akcīze, auto ekspluatācijas un citi maksājumi. Neviļus uzdodot jautājumu, - kur paliek mūsu ik gadu cītīgi maksātā naudiņa? Šis jautājums kļūst īpaši aktuāls, ja saprotam, ka nebūt ne vieglais transports ir tas, kas visvairāk deldē mūsu valsts ceļus. Lielākā slodze valsts autoceļiem ir tieši no tā saucamā smagā autotransporta izmantošanas. ”

Pirms diviem gadiem arī Latvijā (līdzīgi kā citās Eiropas valstīs) tika ieviesta eirovinjete vai autoceļa lietošanas nodeva kravas transportlīdzekļiem.

Izdevīgāk maksāt sodu nevis iegādāties eirovinjeti

Edgars Tavars:Šķiet, šāda lēmuma loģiskumu pat nevajadzētu pamatot, zinot, kādas ir sekas ceļa tehniskajam stāvoklim, kad pār to pārvietojies pārkrauts “smagais transports”. Tāpēc, ieviešot likuma izmaiņas šķita, ka šo saprot arī paši autovadītāji un viņu darba devēji Pat vēl vairāk.  Domājām, ka tieši vietējā smagā transporta vadītāji un īpašnieki izpratīs situāciju, apzinoties, cik būtiski ir uzlabot valsts ceļu infrastruktūru.”

Neskatoties uz faktu, ka tik zemas likmes par eirovinjetes iegādi vēl ir tikai Ungārijā un Bulgārijā, vairums vietējie autovadītāji izvēlas maksāt soda naudu par eirovinjetes neiegādāšanos nevis vinjetes iegādes maksu.

Šī brīža aprēķins ir vienkāršs - maksāt soda naudu par eirovinjetes neiegādāšanos ir izdevīgāk kā pirkt pašu eirovinjeti.

Rezultāts - no plānotajiem budžeta ieņēmumiem valsts ceļu remontiem un atjaunošanai, kas tiktu papildināti no autoceļu lietošanas nodevas ieņēmumiem, pērn tika izpildīti tikai 70,8% (samaksāti 17,3 milj. eiro). Savukārt šī gada 9 mēnešos – 54,4% (samaksāti 13,6 milj. eiro), līdz ar to prognozes ir vēl pesimistiskākas par budžeta ieņēmumiem no eirovinješu iegādes.

“Vieglie” maksā, “smagie” izmanto

Saskaņā ar Valsts kases datiem, 2015. gadā TEN (transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklī)  samaksāti 79,4 milj. eiro, tostarp 81% samaksāts par vieglajiem auto, bet par kravas auto virs 3,5 t, piekabēm un puspiekabēm – vien nepilni 14%.

Ņemot vērā, ka smagie auto gandrīz 100% tiek izmantoti komercdarbības nodrošināšanai, kā arī faktu, ka līdz šim tie vismazāk piedalās autoceļu infrastruktūras atjaunošanā, neskatoties uz to, ka visbūtiskāk tos deldē, Satiksmes ministrija virza priekšlikumus, lai grozītu Administratīvo pārkāpumu kodeksu.

Galvenais arguments - ja sods būs vienāds vai lielāks par eirovinjetes maksu, smagā transporta autovadītājiem būs vairāk motivācijas to iegādāties.

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredz, ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta, tad autovadītājs var tikt sodīts ar naudas sodu no 180  līdz 360 eiro, bet uzņēmums (pārvadātājs) - no 500 līdz 1000 EUR.

E.Tavars: “Autoceļu lietošanas nodeva (eirovinjete) ir retais maksājums, kas 100% apmērā atgriežas “uz” Latvijas ceļiem. Kontekstā ar plānoto autoceļa fonda atjaunošanu šis ir neliels, bet būtisks solis virzienā uz Latviju “bez bedrēm un ielāpiem”.