JaunumiJaunumi

06.11.2012 12:30

Silenieks: Tuvākajā pusgadā KNAB ik mēnesi viesosies Rīgas domē

Ar Latvijas Zaļās partijas līdzpriekšsēdētāju Viesturu Silenieku sarunājas Māris Zanders.

Šā gada martā Latvijas Zaļā partija (LZP) pieņēma lēmumu pašvaldību vēlēšanās Rīgā startēt ar atsevišķu sarakstu. Visnotaļ riskants solis, ja atceramies, ka pat cilvēkiem, kuri interesējas par politiku, piemēram, Saeimas deputāts Seržants asociējas ar ZZS, nevis LZP.

Piekrītu, bet varbūt tieši tādēļ ir pienācis īstais brīdis mūsu partijas identitāti atgādināt. Bija divas socioloģiskās aptaujas - pirms un pēc minētā lēmuma. Un tās uzrādīja, ka LZP atbalstītāju īpatsvars Rīgā ir palielinājies par 1%, lai gan, atklāti sakot, nekādu īpašu aktivitāšu no mūsu puses nebija. Tātad jāsecina, ka pienesumu radīja tas vienkāršais fakts, ka cilvēki izdzirdēja par tādu LZP.

Lai tā būtu, tomēr LZP politiskā laulība ar Zemnieku savienību ir bijusi tik ilga, ka tāds atsevišķs saraksts rada jautājumus. Varbūt jūs vienkārši gribat sākt distancēties no zemniekiem?

Zaļajiem un zemniekiem ir ļoti daudz kopīga. Piemēram, ja runājam par vienu komponenti atjaunojamajos energoresursos - biogāzi. Tā ir zaļo ideja zemnieku izpildījumā. Daba ir laukos, nevis Rīgā - tur bez zemniekiem nu nekā neiztikt. Meži, zivsaimniecības, ūdeņi utt. - tās visas ir zaļās lietas, kuras apsaimnieko zemnieki. Kas ir bioloģiskā lauksaimniecība? Tā ir zaļo ideja, bet tā nozīmē arī vietējās lauksaimniecības, vietējās ekonomikas atbalstīšanu, kas tīkami zemniekiem. Respektīvi, var jau kā Rietumos zaļie un zemnieki katrs sēdēt savos ierakumos, bet, mūsuprāt, tas nav jēdzīgi.

Brīnišķīgi, tomēr Rīgā LZP startēs atsevišķi, tātad acīmredzot saskata iespēju pozicionēties. Pilsētā tematika ir bērnudārzi, ielu remonts utt. Jums ir sajūta, ka rīdziniekiem jūsu tematika ir interesanta?

Nevar noliegt, ka savienībā ar zemniekiem sabiedrība mūsu idejas sākusi uztvert sašaurināti - zaļie ir tie, kuri aizsargā bebrus Rīgas kanālā... Kāda būs bilde? Vienīgais politiskais spēks, kurš spēj konstruktīvi vēlētājiem stāstīt par to, kas ir bijis un būs, Rīgā ir Saskaņas centrs (SC). Kaut vai tāpēc, ka opozīcijā esošā Vienotība ir pārāk vāja un slikti informēta. Nacionālisti - tur arī viss skaidrs: jo spēcīgāki ir «krievi», jo spēcīgāki arī «nacionālisti». Viss, nekā vairāk, nekādas konstruktivitātes. Vienotība varēs tikai kliegt par korupciju, caurspīdīgumu, labu pārvaldi, visām šīm netveramajām lietām, kas vēlētājiem neko daudz neizsaka. Līdz ar to esmu pārliecināts, ka tuvākajā pusgadā KNAB ik mēnesi viesosies Rīgas domē... Tas arī viss. Uz šī fona, redzot šo šļuru, LZP jau vien kļūst pievilcīga.

Aicinājums balsot par partiju x tikai tāpēc, ka pārējās ir vēl sliktākas? Savdabīgi.

Nē, mēs un SC varētu būt tie, kuri rīdziniekus uzrunā vistiešāk, balstoties uz 58 teritoriālajām vienībām, apkaimēm. Būsim reālisti - Purvciema iedzīvotāju visai maz interesē, kas notiek Mežaparkā utt. Konkrētajā vietā dzīvojošos interesē konkrētas problēmas un tieši šo problēmu konkrēti risinājumi. Tā neviena partija vēlētājus nav uzrunājusi.

Atvainojos, bet es no partijas sagaidu kādu programmu, nevis gatavību pierakstīt pilsētas rajona problēmas, kas varbūt - ievēlēšanas gadījumā - tiks risinātas. Man zaļie Rīgā asociējas vienīgi ar to, ka Silenieks ir velofans - tātad, iespējams, būs vairāk veloceliņu. Neteiksim, ka bagātīgs piedāvājums...

Nu labi. Ja vispirms par velo... Manā izpratnē šim virzienam iztērēta neadekvāti liela nauda, turklāt ne vienmēr pašiem velobraucējiem vajadzīgā veidā. Par to pašu naudu var izdarīt daudz vairāk. Tas ir būtiski, ja atceramies, ka, pēc pašas domes aprēķiniem, velobraucēju skaits pieaugs par 10% ik gadu. Nepareizi ir tas, ka infrastruktūra ir veidota ar izpratni, ka velo ir aktīva atpūta nedēļas nogalē, nevis ikdienas transporta veids. Rezultātā celiņi ir izbūvēti līdz centram, lai gan dzīvākā kustība ir tieši centrā.

Vides pieejamība, kas izpaužas kaut vai kā ietvju apmaļu augstums, kas skar arī mammas ar ratiņiem, invalīdus utt. Ja pašas domes Satiksmes departamenta rekomendācijas paredz, ka augstumam ir jābūt nulle, bet mēs redzam pilnīgi ko citu arī jaunizbūvētajās vietās, tad tas nozīmē, ka pasūtītājs nekontrolē izpildījumu.

Vadi un kabeļi, kas savikti krustu šķērsu pa gaisu. Tur ir vesela problēmu buķete. Gan no estētiskā viedokļa - tūrists grib nofotografēt skaistu skatu, bet vadi aizsedz. Gan no drošības - krīt zari, vadus pārrauj, rajons tumsā. Jā, rakt zemē ir dārgāk, bet ilgtermiņā tas ir pareizāk.

Interesanti, tomēr pieļauju, ka rīdzinieku vairākums gaida kādus zaļo priekšlikumus par ostu, kas tiek uzskatīta par videi un cilvēkiem ne sevišķi draudzīgu.

Pēdējos gados osta ir bez liela skaļuma kļuvusi «zaļāka», tomēr vairākas problēmas saglabājas. Pirmā - kravas, kas tiek vestas no un uz ostu, respektīvi, dzelzceļš. Otrā - ostas radītās smakas un putekļi. Lielu daļu no šīm problēmām var atrisināt, pārceļot, piemēram, ogles uz Krievu salu, par ko mēs, zaļie, ļoti iestājamies. Neieslīgstot detaļās, tur būtu pavisam cits tehnoloģiskais līmenis, apmēram trešdaļa kravu būtu prom no centra, neputētu nedz te, nedz pašā Krievu salā.

Tas taču ir ostas, nevis LZP projekts.

Nianse ir tā, ka netrūkst mēģinājumu šo projektu bremzēt politiskajā līmenī. Kāpēc dod Rīgai 80 miljonu projektu, ja šo naudu var sadalīt citādi...

Ja vēl runā par ostu, iespējams, pilsētai un ostai ir labāk jāapzinās, ka tie iedzīvotāji, kuri protestē, piemēram, Kundziņsalā, nekur prom nebrauks un nevajag arī. Respektīvi, nevajag to atkaušanās attieksmi «osta pelna pilsētai naudu!», vajag mēģināt šīs vietas attīstīt. Citur pasaulē dzīve ostas tuvumā pat skaitās kaut kas interesants - ir cilvēki, kuriem patīk industriālais stils, veseli penthausi tiek izbūvēti... Piezemējoties, kas traucē Kundziņsalu sakārtot, lai tā būtu zaļa saliņa ostas vidū, kur aizbraukt atpūsties? Īsi sakot, osta šobrīd pārāk ierobežo cilvēku piekļuvi ūdeņiem.

Vēl par idejām. Rīgā ir sabūvētas sporta celtnes par miljoniem latu, bet tās īsti nefunkcionē. Pareizāk būtu naudu ieguldīt krietni vienkāršākos vingrošanas laukumos... Ir par maz iezīmēt «apkaimes» - šiem rajoniem ir jādod lielāka autonomija savu lokālo problēmu risināšanā. Piemēram, lai pamēģina kāds privātuzņēmējs pie sava ofisa uzbūvēt velonovietni - tas ir vesels process un izdevumi. Nē, pilsēta labāk pati būvē par savu naudu un neriktīgās vietās...

Labi, idejas ir. Sapratu, ka par savu potenciālo partneri uzskatāt Saskaņu, jo Vienotību un Nacionālo apvienību noraksturojāt diezgan nesaudzīgi?

Es aprakstīju posmu līdz vēlēšanām. Mēs esam gatavi strādāt ar visiem. Kad LZP līdzpriekšsēdētājs Raimonds Vējonis bija pašvaldību ministrs, viņš strādāja gan ar Rīgu, gan Daugavpili. Ja pašreizējais ministrs negrib runāt ar «krieviem», tad tas vienkārši nozīmē, ka viņš nepilda savus pienākumus.

 

Ar Latvijas Zaļās partijas līdzpriekšsēdētāju Viesturu Silenieku sarunājas Māris Zanders.

Šā gada martā Latvijas Zaļā partija (LZP) pieņēma lēmumu pašvaldību vēlēšanās Rīgā startēt ar atsevišķu sarakstu. Visnotaļ riskants solis, ja atceramies, ka pat cilvēkiem, kuri interesējas par politiku, piemēram, Saeimas deputāts Seržants asociējas ar ZZS, nevis LZP.

Piekrītu, bet varbūt tieši tādēļ ir pienācis īstais brīdis mūsu partijas identitāti atgādināt. Bija divas socioloģiskās aptaujas - pirms un pēc minētā lēmuma. Un tās uzrādīja, ka LZP atbalstītāju īpatsvars Rīgā ir palielinājies par 1%, lai gan, atklāti sakot, nekādu īpašu aktivitāšu no mūsu puses nebija. Tātad jāsecina, ka pienesumu radīja tas vienkāršais fakts, ka cilvēki izdzirdēja par tādu LZP.

Lai tā būtu, tomēr LZP politiskā laulība ar Zemnieku savienību ir bijusi tik ilga, ka tāds atsevišķs saraksts rada jautājumus. Varbūt jūs vienkārši gribat sākt distancēties no zemniekiem?

Zaļajiem un zemniekiem ir ļoti daudz kopīga. Piemēram, ja runājam par vienu komponenti atjaunojamajos energoresursos - biogāzi. Tā ir zaļo ideja zemnieku izpildījumā. Daba ir laukos, nevis Rīgā - tur bez zemniekiem nu nekā neiztikt. Meži, zivsaimniecības, ūdeņi utt. - tās visas ir zaļās lietas, kuras apsaimnieko zemnieki. Kas ir bioloģiskā lauksaimniecība? Tā ir zaļo ideja, bet tā nozīmē arī vietējās lauksaimniecības, vietējās ekonomikas atbalstīšanu, kas tīkami zemniekiem. Respektīvi, var jau kā Rietumos zaļie un zemnieki katrs sēdēt savos ierakumos, bet, mūsuprāt, tas nav jēdzīgi.

Brīnišķīgi, tomēr Rīgā LZP startēs atsevišķi, tātad acīmredzot saskata iespēju pozicionēties. Pilsētā tematika ir bērnudārzi, ielu remonts utt. Jums ir sajūta, ka rīdziniekiem jūsu tematika ir interesanta?

Nevar noliegt, ka savienībā ar zemniekiem sabiedrība mūsu idejas sākusi uztvert sašaurināti - zaļie ir tie, kuri aizsargā bebrus Rīgas kanālā... Kāda būs bilde? Vienīgais politiskais spēks, kurš spēj konstruktīvi vēlētājiem stāstīt par to, kas ir bijis un būs, Rīgā ir Saskaņas centrs (SC). Kaut vai tāpēc, ka opozīcijā esošā Vienotība ir pārāk vāja un slikti informēta. Nacionālisti - tur arī viss skaidrs: jo spēcīgāki ir «krievi», jo spēcīgāki arī «nacionālisti». Viss, nekā vairāk, nekādas konstruktivitātes. Vienotība varēs tikai kliegt par korupciju, caurspīdīgumu, labu pārvaldi, visām šīm netveramajām lietām, kas vēlētājiem neko daudz neizsaka. Līdz ar to esmu pārliecināts, ka tuvākajā pusgadā KNAB ik mēnesi viesosies Rīgas domē... Tas arī viss. Uz šī fona, redzot šo šļuru, LZP jau vien kļūst pievilcīga.

Aicinājums balsot par partiju x tikai tāpēc, ka pārējās ir vēl sliktākas? Savdabīgi.

Nē, mēs un SC varētu būt tie, kuri rīdziniekus uzrunā vistiešāk, balstoties uz 58 teritoriālajām vienībām, apkaimēm. Būsim reālisti - Purvciema iedzīvotāju visai maz interesē, kas notiek Mežaparkā utt. Konkrētajā vietā dzīvojošos interesē konkrētas problēmas un tieši šo problēmu konkrēti risinājumi. Tā neviena partija vēlētājus nav uzrunājusi.

Atvainojos, bet es no partijas sagaidu kādu programmu, nevis gatavību pierakstīt pilsētas rajona problēmas, kas varbūt - ievēlēšanas gadījumā - tiks risinātas. Man zaļie Rīgā asociējas vienīgi ar to, ka Silenieks ir velofans - tātad, iespējams, būs vairāk veloceliņu. Neteiksim, ka bagātīgs piedāvājums...

Nu labi. Ja vispirms par velo... Manā izpratnē šim virzienam iztērēta neadekvāti liela nauda, turklāt ne vienmēr pašiem velobraucējiem vajadzīgā veidā. Par to pašu naudu var izdarīt daudz vairāk. Tas ir būtiski, ja atceramies, ka, pēc pašas domes aprēķiniem, velobraucēju skaits pieaugs par 10% ik gadu. Nepareizi ir tas, ka infrastruktūra ir veidota ar izpratni, ka velo ir aktīva atpūta nedēļas nogalē, nevis ikdienas transporta veids. Rezultātā celiņi ir izbūvēti līdz centram, lai gan dzīvākā kustība ir tieši centrā.

Vides pieejamība, kas izpaužas kaut vai kā ietvju apmaļu augstums, kas skar arī mammas ar ratiņiem, invalīdus utt. Ja pašas domes Satiksmes departamenta rekomendācijas paredz, ka augstumam ir jābūt nulle, bet mēs redzam pilnīgi ko citu arī jaunizbūvētajās vietās, tad tas nozīmē, ka pasūtītājs nekontrolē izpildījumu.

Vadi un kabeļi, kas savikti krustu šķērsu pa gaisu. Tur ir vesela problēmu buķete. Gan no estētiskā viedokļa - tūrists grib nofotografēt skaistu skatu, bet vadi aizsedz. Gan no drošības - krīt zari, vadus pārrauj, rajons tumsā. Jā, rakt zemē ir dārgāk, bet ilgtermiņā tas ir pareizāk.

Interesanti, tomēr pieļauju, ka rīdzinieku vairākums gaida kādus zaļo priekšlikumus par ostu, kas tiek uzskatīta par videi un cilvēkiem ne sevišķi draudzīgu.

Pēdējos gados osta ir bez liela skaļuma kļuvusi «zaļāka», tomēr vairākas problēmas saglabājas. Pirmā - kravas, kas tiek vestas no un uz ostu, respektīvi, dzelzceļš. Otrā - ostas radītās smakas un putekļi. Lielu daļu no šīm problēmām var atrisināt, pārceļot, piemēram, ogles uz Krievu salu, par ko mēs, zaļie, ļoti iestājamies. Neieslīgstot detaļās, tur būtu pavisam cits tehnoloģiskais līmenis, apmēram trešdaļa kravu būtu prom no centra, neputētu nedz te, nedz pašā Krievu salā.

Tas taču ir ostas, nevis LZP projekts.

Nianse ir tā, ka netrūkst mēģinājumu šo projektu bremzēt politiskajā līmenī. Kāpēc dod Rīgai 80 miljonu projektu, ja šo naudu var sadalīt citādi...

Ja vēl runā par ostu, iespējams, pilsētai un ostai ir labāk jāapzinās, ka tie iedzīvotāji, kuri protestē, piemēram, Kundziņsalā, nekur prom nebrauks un nevajag arī. Respektīvi, nevajag to atkaušanās attieksmi «osta pelna pilsētai naudu!», vajag mēģināt šīs vietas attīstīt. Citur pasaulē dzīve ostas tuvumā pat skaitās kaut kas interesants - ir cilvēki, kuriem patīk industriālais stils, veseli penthausi tiek izbūvēti... Piezemējoties, kas traucē Kundziņsalu sakārtot, lai tā būtu zaļa saliņa ostas vidū, kur aizbraukt atpūsties? Īsi sakot, osta šobrīd pārāk ierobežo cilvēku piekļuvi ūdeņiem.

Vēl par idejām. Rīgā ir sabūvētas sporta celtnes par miljoniem latu, bet tās īsti nefunkcionē. Pareizāk būtu naudu ieguldīt krietni vienkāršākos vingrošanas laukumos... Ir par maz iezīmēt «apkaimes» - šiem rajoniem ir jādod lielāka autonomija savu lokālo problēmu risināšanā. Piemēram, lai pamēģina kāds privātuzņēmējs pie sava ofisa uzbūvēt velonovietni - tas ir vesels process un izdevumi. Nē, pilsēta labāk pati būvē par savu naudu un neriktīgās vietās...

Labi, idejas ir. Sapratu, ka par savu potenciālo partneri uzskatāt Saskaņu, jo Vienotību un Nacionālo apvienību noraksturojāt diezgan nesaudzīgi?

Es aprakstīju posmu līdz vēlēšanām. Mēs esam gatavi strādāt ar visiem. Kad LZP līdzpriekšsēdētājs Raimonds Vējonis bija pašvaldību ministrs, viņš strādāja gan ar Rīgu, gan Daugavpili. Ja pašreizējais ministrs negrib runāt ar «krieviem», tad tas vienkārši nozīmē, ka viņš nepilda savus pienākumus.

 

Avots: Diena.lv