JaunumiJaunumi

14.02.2012 13:13

Zaļie rosina samazināt nodokļus motocikliem un uzņēmumu automobiļiem

2010. gada nogalē tika ieviestas izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas paredz, ka uzņēmumiem savi automobiļi jāaprīko ar globālās pozicionēšanas sistēmām (GPS) vai arī jāmaksā salīdzinoši liels nodoklis. Oficiālais mērķis bija panākt, ka uzņēmumu auto netiktu izmantoti privātām vajadzībām, tomēr patiesībā valsts tādējādi cerēja būtiski papildināt budžetu.

Tagad redzam, ka salīdzinot ar 2010. gadu, 2012. gada 1. janvārī juridisko personu īpašumā esošo automašīnu skaits ir samazinājies par apmēram 20 tūkstošiem! Paredzams, ka gada beigās starpība būs vēl dramatiskāka.

Nav piepildījies arī pērn plānotais valsts budžeta ieņēmums – iekasēti apmēram 10 miljoni latu plānoto 15 miljonu vietā.

Vēl likumā minēta iespēja nemaksāt nodokli apmaiņā pret globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) uzstādīšanu. GPS sistēmas aprīkošana un uzturēšana vienam transportlīdzeklim izmaksā aptuveni Ls 350 gadā, kas faktiski vairāk vai mazāk līdzinās nodokļa summai. GPS iekārtas 2011. gadā uzstādītas 6890 automašīnām, 2012.gadā jau par 1000 mazāk – 5747. Tāpēc arguments par GPS kā alternatīvu un dzīves atvieglošanu galīgi neiztur kritiku - ņemšanās tāpat ir gana liela un izmaksas beigu galā nav mazākas. Vēl viens pierādījums, ka godīgums un kontrole likuma veidotājiem ir labi ja otrajā plānā, jo galveno lomu spēlē potenciālie ienākumi.

Iepriekš minētie fakti liek secināt, ka 2010. gada nogalē ieviestās izmaiņas Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā ir vairāk nekā nejēdzīgas. Likums tik ļoti sarežģī un sadārdzina uzņēmēju dzīvi, ka tie labāk izvēlas savus auto pārreģistrēt uz privātpersonām vai ārvalstīm. Pamatojumam daži piemēri – Latvijā nodoklis jāmaksā avansā - bet ko darīt, ja automašīna ir nozagta vai atrodas ilgstošā remontā, kā rezultātā tā netiek izmantota? Latvijā ceļu nodoklis ir visai pamatīgs, bet Lietuvā tā nav vispār. Pie mums arī tehniskā apskate maksā gandrīz uz pusi dārgāk nekā kaimiņos, turklāt Latvijā tehniskā apskate ejama katru gadu, bet Lietuvā – reizi divos gados.

Izvērtējot iepriekš minēto pēc Latvijas Zaļās partijas iniciatīvas Zaļo un Zemnieku savienība (ZZS) šodien Saeimā iesniedz priekšlikumus uz pusi samazināt uzņēmumu vieglo automobiļu nodokli, kā arī mototransporta nodokli.

„Mēs saredzam, ka samazinot šī nodokļa apmērus par 50%, komersanti paliktu lojāli savai valstij un labprātāk to maksātu. Līdzīgu scenāriju paredzam arī mototransporta nodoklim, jo šos transporta līdzekļus izmantojam labākajā gadījumā 6 mēnešus gadā. Turklāt pēc nodokļa paaugstināšanas reģistrēto motociklu un triciklu skaits samazinājies par 16 tūkstošiem, kas gada laikā ir ļoti liels cipars”, saka Edgars Tavars, Latvijas Zaļās partijas valdes priekšsēdētājs.

 

Zemāk variet iepazīties ar Latvijas Zaļās partijas jautājumiem Ceļu satiksmes drošības direkcijai par augstākminēto UVTN, kā arī CSDD atbildes.